Europejski Tydzień Mobilności 2022
Ministerstwo Infrastruktury zaprasza do uczestnictwa w nadchodzącym Europejskim Tygodniu Mobilności 2022 (ETM) oraz do udziału w konkursie o nagrody Ministra Infrastruktury w polskiej edycji tej kampanii.
Europejski Tydzień Mobilności (dawniej: Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu) organizowany jest co roku od 16 do 22 września, a jego zwieńczeniem jest Dzień bez samochodu (22 września). Jego celem jest rozpowszechnianie wiedzy oraz znaczenia zrównoważonego transportu. Kampania zainicjowana przez Komisję Europejską w 2002 r. zachęca mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze, korzystania z komunikacji miejskiej lub carpoolingu. Więcej informacji dotyczących tej inicjatywy znajduje się na stronie: www.mobilityweek.eu.
Ministerstwo Infrastruktury jest krajowym koordynatorem tej akcji. W 2021 r. obchodzono jej 20-lecie, a polska edycja tego wydarzenia po raz kolejny okazała się rekordowa w porównaniu z latami ubiegłymi, gdy 256 polskich gmin, miast i powiatów przyłączyło się do kampanii. Polska zajęła trzecie miejsce w rankingu najbardziej zaangażowanych państw UE.
Tegoroczny temat przewodni kampanii to „Lepsze połączenia”, co oznacza lepiej skomunikowanych mieszkańców oraz lepiej skomunikowane miejsca. W załączeniu przesyłamy WYTYCZNE TEMATYCZNE dotyczące ETM w roku bieżącym.
REJESTRACJA W ETM 2022 Jak co roku polskie podmioty samorządowe – miasta, gminy i powiaty – mogą rejestrować swoje aktywności planowane na ETM 2022 w ramach Tygodnia Działań, Działań Trwałych oraz Dnia bez samochodu.
KONKURS ETM 2022 Aby promować idee przyczyniające się do kształtowania zrównoważonej mobilności, Ministerstwo Infrastruktury organizuje konkurs o nagrody Ministra Infrastruktury w polskiej kampanii Europejskiego Tygodnia Mobilności 2022.
Celem konkursu jest nagrodzenie polskich miast i gmin za inicjatywy podejmowane w ramach kampanii.
Nagrody mają charakter honorowy i będą przyznawane w 4 kategoriach konkursowych:
- nagroda ETM – za najlepszą kampanię lokalną dla dużego miasta/gminy (powyżej 50 tys. mieszkańców);
- nagroda ETM – za najlepszą kampanię lokalną dla małego miasta/gminy (poniżej 50 tys. mieszkańców);
- nagroda ETM – za najbardziej innowacyjne działanie, aktywność dla miasta, gminy, grupy ludzi, organizacji pozarządowej, partnera społecznego, instytucji badawczej/dydaktycznej, władzy lokalnej/krajowej, instytucji publicznej, przedsiębiorstwa publicznego/prywatnego;
- wyróżnienie ETM – dla najbardziej aktywnego województwa.
MATERIAŁY PROMOCYJNE
Dodatkowo, Ministerstwo Infrastruktury po raz kolejny planuje wsparcie lokalnych kampanii organizowanych w tym roku przez JST poprzez dystrybucję pewnej ilości materiałów promocyjnych (piórniki oraz opaski odblaskowe na rzep z logo ETM i MI) wśród uczestników, którzy zarejestrowali udział w ETM na stronie mobilityweek.eu.
Ze względu na liczbę gadżetów, którymi dysponujemy w roku bieżącym, nasze wsparcie dotyczyłoby mniejszych JST (podmioty o liczbie mieszkańców poniżej 50 tysięcy), które w ramach planowanych w czasie kampanii działań zadeklarują organizację konkursu dla dzieci/młodzieży powiązanego
Warunki otrzymania ewentualnych gadżetów:
- Rejestracja udziału w ETM na stronie mobilitywek.eu
- Liczba mieszkańców poniżej 50 tys.
- Zadeklarowanie organizacji konkursu dla dzieci/młodzieży jako jednego z wydarzeń w TYGODNIU DZIAŁAŃ
- Przesłanie wypełnionego formularza zgłoszenia na materiały promocyjne zawierającego m.in. informacje nt. zasad konkursowych w terminie do dnia 1 września 2022r. na adres magdalena.ogonowska@mi.gov.pl
Wysyłka gadżetów nastąpiłaby przed rozpoczęciem kampanii (I połowa września), w zależności od ilości zgłoszeń oraz po oszacowaniu posiadanych materiałów promocyjnych.
Ministerstwo dołoży wszelkich starań, by w jak największym stopniu wesprzeć Państwa kampanie, jednak uprzejmie informuję, że załączony formularz zbierany będzie wyłącznie w celu oszacowania zapotrzebowania na materiały promocyjne w tegorocznej kampanii, zaś jego przesłanie nie może stanowić podstawy do zgłoszenia przez Uczestnika roszczenia do ich otrzymania. Zastrzegamy też sobie możliwość dokonania zmian warunków i zasad podziału materiałów promocyjnych wśród uczestników kampanii ETM 2022.
SPOTKANIE INFORMACYJNE ONLINE
Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy na spotkanie informacyjne ONLINE „Przygotowanie polskiej kampanii ETM 2022”. Spotkanie odbędzie się w aplikacji MS Teams (możliwość dołączenia do spotkania z poziomu przeglądarki). Spotkanie odbędzie się w terminie 30 sierpnia (wtorek) w godzinach 10:00-12:00.