Narodowy Program Szczepień – podstawowe informacje
Dodano: 14 lipca, 2021
Autor: Agnieszka Kulesza
Adres: https://powiat.koszalin.pl/narodowy-program-szczepien-podstawowe-informacje/
1. Informacje ogólne
Szczepionki przeciwko COVID-19 mają przyczynić się do zminimalizowania, a docelowo
do wygaszenia epidemii wirusa. Celem strategicznym jest osiągnięcie poziomu
zaszczepienia społeczeństwa umożliwiającego zapanowania nad pandemią COVID-19 do
końca 2021 roku, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów
bezpieczeństwa.
Proces szczepień jest oparty o zaproszenie (dokument e-skierowania) ważne 90 dni od
dnia wystawienia. Skierowania są generowane automatycznie w systemie P1 w transzach
zgodnych z kolejnością szczepień (dla określonych grup wiekowych, zawodowych itd.).
Ponadto, lekarze mogą wystawić dla pacjenta indywidualne e-skierowanie (np. dla osoby
nieposiadającej numeru PESEL, dla osoby, która nie mogła poddać się szczepieniu w
okresie ważności pierwszego e-skierowania).
2. Sposoby rejestracji na szczepienie
Jest kilka możliwości rejestracji na szczepienie:
● Infolinia 989,
● SMS (o treści SzczepimySie) pod numer 664 908 556,
● e-rejestracja,
● rejestracja telefoniczna bezpośrednio w punkcie szczepień.
Zadzwoń na infolinię 989
Infolinia jest bezpłatna i całodobowa. Jeśli nie jesteś w stanie sam zadzwonić, poproś o
pomoc rodzinę lub sąsiada. Przed połączeniem przygotuj Twój numer PESEL i kod
pocztowy. Po połączeniu z konsultantem podaj swoje imię i nazwisko, PESEL i numer
kontaktowy (opcjonalnie). Wybierz dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Po
rozmowie na podany numer telefonu otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty
na szczepienie. Jeśli nie uda Ci się połączyć z konsultantem, zostaniesz przekierowany do
automatycznej rejestracji. Automat zaproponuje Ci kilka opcji, wybierz „Chcę zapisać się
na szczepienie”. Zostaniesz poproszony o podanie numeru PESEL i Twojego kodu
pocztowego. Potem wybierzesz dla siebie dogodny termin na przyjęcie szczepionki
przeciwko Covid-19.
Ważne! Dla każdego pacjenta, który nie otrzyma terminu po kontakcie z infolinią,
konsultanci oddzwonią, gdy dostępne będą nowe terminy szczepień.
Wyślij SMS – Z jednego numeru telefonu możesz zarejestrować tylko trzy osoby.
Wyślij SMS na numer 664 908 556 lub 880 333 333 o treści: SzczepimySie. System
pokieruje Cię krok po kroku: najpierw zostaniesz poproszony o przekazanie numeru
PESEL, a potem o przesłanie kodu pocztowego. System zaproponuje Ci najbliższy termin
na szczepienie w punkcie położonym blisko Twojego miejsca zamieszkania. Jeśli ten
termin nie będzie dla Ciebie dogodny, będziesz mógł wybrać inne daty. Po
zarejestrowaniu, na dobę przed szczepieniem otrzymasz SMS przypominającego o
terminie i miejscu wizyty.
Koszt SMS – według taryfy operatora.
Ważne! Jeżeli w systemie rejestracji nie będzie wolnego terminu, do wszystkich osób,
które wyślą SMS oddzwoni infolinia w chwili uruchomienia nowych terminów szczepień.
Jak zarejestrować się poprzez SMS?
Z jednego numeru telefonu możesz zarejestrować tylko trzy osoby.
1. Wyślij SMS-a o treści SzczepimySie na numer 664 908 556 lub 880 333 333.
2. Powinieneś otrzymać SMS-a zwrotnego, w którym zostaniesz poproszony o numer PESEL.
3. Wpisz swój numer PESEL i odeślij SMS-a.
4. Zostaniesz poproszony o Twój kod pocztowy. Dzięki temu, zaproponujemy Ci najbliższy termin szczepienia w miejscu, w którym mieszkasz.
5. Wpisz kod pocztowy w formacie: 00222 lub 00-222.
6. Otrzymasz informację o:
a. najbliższym możliwym terminie szczepienia,
b. adresie placówki, w której to szczepienie ma być wykonane, a także
c. godzinie szczepienia.
7. Jeśli akceptujesz termin i miejsce, odpowiedź na tę wiadomość TAK.
8. Jeżeli odpowiedziałeś TAK, otrzymasz wiadomość, że wizyta została umówiona.
Dostaniesz SMS z przypomnieniem na dobę przed szczepieniem. W celu zmiany
terminu szczepienia zadzwoń pod numer 989.
9. Jeśli termin i lokalizacja Ci nie odpowiada, odpowiedz NIE. PAMIĘTAJ! Brak
odpowiedzi w czasie 5 minut przerwie proces rejestracji!
10.Jeżeli odpowiedziałeś NIE, otrzymasz SMS-a z propozycją nowego terminu,
godziny oraz lokalizacji.
UWAGA! Jeżeli się pomylisz i wpiszesz błędny numer PESEL lub kod pocztowy,
dostaniesz SMS-a z prośbą o poprawne wprowadzenie danych.
Skorzystaj z e-Rejestracji
e-Rejestracja dostępna jest na stronie pacjent.gov.pl. Pamiętaj, że możesz skorzystać z
tego sposobu, jeśli masz Profil Zaufany. System zaproponuje Ci pięć dostępnych terminów
w punktach szczepień, które znajdują się blisko Twojego adresu. Jeśli żaden z
proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w
innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z
dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację. Zaraz po
dokonaniu rezerwacji, otrzymasz powiadomienie SMS, a następnie ponownie
przypomnimy Ci o szczepieniu dzień przed planowanym terminem.
Zapisz się w punkcie szczepień
Do dyspozycji osób, które chcą skorzystać z darmowej szczepionki przeciwko Covid-19
jest blisko 6000 punktów szczepień w całym kraju. Także bezpośrednio w punkcie może
zarejestrować się na szczepienie. Mapa z lokalizacjami wszystkich punktów dostępna jest
gov.pl/szczepimysie
3. Miejsca w których mogę się zaszczepić
Obecnie szczepionkę można przyjąć w następujących miejscach:
● przychodnie POZ i inne stacjonarne placówki medyczne,
● szpitale tymczasowe,
● Punkty Szczepień Powszechnych,
● punkty drive thru,
● zakłady pracy,
● punkty tymczasowe tworzone w miejscach często uczęszczanych przez mieszkańców lub turystów,
● miejsce zamieszkania: poprzez wyjazdowe punkty szczepień, mobilne zespoły szczepień oraz Mobilne Jednostki Szczepień,
● prywatne gabinety profesjonalistów medycznych szczepiących jako Mobilne Jednostki Szczepień,
● apteki.
Mapa punktów szczepień
4. Osoby uprawnione do szczepień
Obecnie szczepienia dostępne są dla wszystkich obywateli od 12. roku życia.
5. Szczepienia cudzoziemców
Jeśli pacjent nie posiada numeru PESEL powinien zgłosić się do dowolnego lekarza
podstawowej opieki zdrowotnej celem uzyskania e-skierowania. Lekarz POZ ma prawo
wystawić skierowanie na szczepienie za pośrednictwem aplikacji gabinet.gov.pl.
Wystawiając skierowanie, w polu „dane pacjenta” powinien wybrać „Inny identyfikator”
(zamiast „Numer PESEL”) i wprowadzić numer dokumentu tożsamości, jakim posługuje
się uprawniony obcokrajowiec. Najlepiej, żeby był to numer paszportu lub zagraniczny
dowód osobisty.
Szczegółowe informacje w językach obcych